CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, 2 December 2011

Pengenalan Asas Matematik

Operasi Tambah

1)      Guru-guru di sekolah perlu membuat perancangan yang sesuai sebelum mengajar operasi  tambah
2)      Pada peringkat awal murid-murid telah didedahkan dengan penambahan dalam lingkungan 10.
3)      Guru perlu member penerangan tentang penyatuan dua kumpulan

Masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam operasi tambah
1)      Keliru dengan symbol tambah (+)
2)      Tidak tahu bahawa jawapan bagi 2 + 5 adalah sama dengan 5 + 2
3)      Tidak tahu membuat penambahan secara bentuk lazim
Contohnya:

    23
+ 18
   41

Operasi Tolak

1)      Guru perlu memperkenalkan situasi tolak dalam bahasa harian
2)      Maksud tolak dalam matematik ialah pengurangan kuantiti sesuatu kumpulan objek
3)      Secara teorinya tolak atau pengurangan ialah suatu operasi sonsangan bagi penambahan
Masalah yang dihadapi dalam penolakan
1)      Tidak mahir menulis ayat matematik operasi tolak melalui proses pengasingan.

                              3             –           2          =           1

2)      Tidak dapat menulis ayat matematik berdasarkan gambar.
3)      Tidak dapat menolak dengan menggunakan kaedah pinjam.


Operasi Darab

1)      Bagi memperkenalkan konsep pendaraban kepada kanak-kanak kita kaitkan dengan pengetahuan sedia ada yang telah mereka pelajari iaitu konsep penambahan
2)      Guru harus memperkenalkan konsep yang mudah iaitu penambahan berulang
3)      Murid-murid diperkenalkan kepada operasi darab sejak tahun2 lagi. Hal ini kerana kebanyakan murid menguasai kemahiran menambah dalam tahun satu.
Masalah dalam pendaraban
1)      Pelajar akan keliru terhadap operasi tambah dan darab
2)      Pelajar yang kurang mahir dalam penambahan berganda(repetation addition) akan mengalami masalah.
Contoh : 2 + 2 + 2 = 6 ( 2 X 3)


Operasi Bahagi

1)      Operasi bahagi dipelajari oleh murid setelah menguasai operasi tambah, tolak dan darab
2)      Guru perlu memperkenalkan simbul operasi bahagi
3)      Kemudian perlu mengajar konsep pembahagian sebagai kumpulan. Murid mula mengaitkan operasi bahagi dengan bilangan set tang sama besar daripada sesuatu jumlah objek.
4)      Pembahagian secara perkongsian. Operasi ini memerlukan murid berkongsi secara sama rata dengan beberapa orang rakan.

0 comments:

Post a Comment